Digitaal transformeren: niet omdat het kan, maar omdat het moet

Kun jij ook zo onder de indruk raken van de eclatante successen van bedrijven als Uber, Tesla, Amazon en Google? Geloof ons, je bent niet de enige. Wat deze iconische bedrijven onder andere met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal een grondige digitale transformatie hebben doorgevoerd. Dat kun jij ook. Sterker nog: je zult wel moeten, anders vis je straks achter het net.

Doorlopend innoveren

Maar wat is een digitale transformatie nou eigenlijk? In elk geval niet, zoals vaak wordt geroepen, zoveel mogelijk nieuwe technologie in je organisatie pompen. Die ga je ongetwijfeld deels gebruiken, maar puur als middel en niet als doel op zich. De beste definitie die we tegenkwamen is deze: ‘Digitale transformatie is een proces om met de inzet van digitale middelen de bedrijfsvoering doorlopend te innoveren op basis van de trends & ontwikkelingen die wenselijk, haalbaar en toepasbaar zijn, om zodoende aan te sluiten op de klantreis van morgen, een betere versie van zichzelf te worden en relevant te blijven voor de omgeving.’ Een hele mond vol, maar alle elementen zitten er wel in.

Waarde voor de klant centraal

Het is dus in wezen meer een organisatorische dan een technologische uitdaging. Wie digitaal wil transformeren, richt zich primair op de waarde voor de klant. Niet inside-out dus, maar outside-in en met het vermogen om out-of-the-box te denken. Want waarom zou je alles willen aanschaffen als een abonnement hier en daar meer voordelen biedt? Delen is immers het nieuwe hebben. En waarom zou je je concurrent in bepaalde gevallen niet als partner verwelkomen als dat beter uitkomt? Datagedreven organisaties kunnen over het algemeen zeer snel opschalen en zijn in staat om, als één aspect van de organisatie door gebruik van data is geoptimaliseerd, dit eenvoudig uit te breiden is naar een andere bedrijfstak (denk aan Amazon).

Gang naar de cloud onvermijdelijk

Met andere (veelgehoorde) woorden: je moet als bedrijf, èn als ICT-afdeling, wendbaar worden. En blijven. Dat betekent bijvoorbeeld dat medewerkers zelf kunnen bepalen waar, hoe en waarmee ze werken. Ook de gang naar de cloud is eigenlijk onvermijdelijk. Niet alleen vanwege het bekende op- en afschalen, maar ook om te kunnen profiteren van technologieën als AI, IoT en ML. Dat gaat logischerwijs alleen als data niet versnipperd zijn, maar centraal worden beheerd en makkelijk ontsloten kunnen worden. Omdat IT-beheer deels naar de cloud verschuift, heb je als IT-manager bovendien de handen vrij voor strategische zaken. Zoals: verdergaande digitale transformatie, want dat is een continu en dynamisch proces.

Low code, no code en open source

Je IT-afdeling ontlasten is sowieso aan te raden om, met het oog op de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, niet in continuïteitsproblemen te komen. Verder kun je met alle low-code en no-code mogelijkheden van nu beter en sneller op je processen inspelen. Zeker als alles open source is. Renault is een mooi, recent voorbeeld van digitale transformatie. Men heeft Google Cloud in de arm genomen om het eigen digitale platform te optimaliseren en de digitale transformatie te versnellen. Google laat op alle data die het binnenkrijgt AI- en ML-technologie los om zo de supply chain, de productie-efficiëntie, de productiekwaliteit en de totale energiebesparing verder verbeteren. En wat Renault kan, kan jij ook!

Wil je hier eens grondig over sparren? Neem dan op korte termijn contact met ons op via 0118-613220.