Als jouw klant al koning is, wat is jouw medewerker dan?

Ieder mens draagt verschillende petten. Als consument worden we met talloze gemaksproducten, inclusief smartphone en handige appjes, volledig in de watten gelegd. Een kwartier later kunnen we zomaar afnemer zijn van een zakelijk dienst. Dus doe je er als B2B-bedrijf goed aan om qua beleving niet bij de consumentenmarkt achter te blijven. Zijn we echter medewerker, dan is het vaak huilen met de pet op. Welke pet dan ook.

Verouderde IT en devices

Waar je vroeger bij wijze van spreken fluitend naar de zaak ging om juist daar met ‘state of the art’ technologie te mogen werken, word je vandaag de dag eerder geconfronteerd met een verouderde IT-infrastructuur en dito devices. Bij Epesi vullen we onze dagen al jaren met het bedenken, implementeren en uitvoeren van IT-projecten om de klantbeleving voor opdrachtgevers te verbeteren. Dat deden we vijftien jaar geleden bijvoorbeeld al voor de Zeeuwse topkok Sergio Herman in zijn toenmalige driesterrenrestaurant Oud Sluis. Ook toen al wisten we dat niet de tool, software of het netwerk de waarde van je IT bepaalt, maar de klant.

Klant is koning, medewerker is keizer

In het verlengde hiervan hameren we er ook al jaren bij bedrijven op om medewerkers op een vergelijkbare manier te benaderen, dus denkend van buiten naar binnen. Gemotiveerde medewerkers zijn immers minstens zo kostbaar als trouwe klanten. En blije medewerkers zijn al helemaal onbetaalbaar. Hierbij onderscheiden wij de volgende kernwaarden:

  • Geef je medewerker een vinger in de IT-pap. Waar de consument van vandaag koopt waar, wanneer en hoe hij of zij dat wil (offline, online, mobiel), willen medewerkers op eenzelfde hybride manier kunnen werken. Waar de één warm wordt van een Windows-pc gaat de ander gloeien van een MacBook of Chromebook. Met onze platformonafhankelijke benadering is dit sowieso altijd mogelijk, met een hoofdrol voor de browser.
  • De omnichannel medewerker. Net als een consument die in een winkel inspiratie opdoet, vervolgens thuis online verder zoekt en weer ergens anders mobiel de aankoop doet (en over de voortgang wordt geïnformeerd), moeten medewerkers ook overal en altijd op elk apparaat kunnen werken. Dit gaat idealiter een stuk verder dan G-Suite respectievelijk Office 365 en omvat ook ERP, CRM en andere cloudgebaseerde business tools. Ook hier geldt dat we op alle ‘smaken’ zijn ingesteld.
  • Consumerization of IT. Welke technologie er wordt toegepast wordt in toenemende mate bepaald door innovaties in de consumentenmarkt. Dat loopt van een hippe smartphone tot IoT-toepassingen voor in huis en het gebruik van digitale assistenten als Google Home, Siri en Alexa. In combinatie met innovatieve, krachtige en veilige technologieën als Chrome OS, Google Cloud en G-Suite is dit een prima manier om met name jonge nieuwe medewerkers aan je te binden.
  • Een agile werkomgeving. Om snel op veranderingen in te spelen, moet je organisatie snel kunnen meebewegen. Cloudgebaseerde technologieën lenen zich bij uitstek voor zo’n stap-voor-stapbenadering. Andersom geldt overigens ook, namelijk dat die wendbaarheid al heel snel zijn grenzen zal bereiken als je juist nu kiest voor een klassieke infrastructuur.

Spannend en anders? Ja. Moeilijk, lastig en duur? Nee. Sta jij wel open voor verandering en verbetering, neem dan op korte termijn contact met ons op via 0118-613220.

Vorige
Vorige

Goes-India in 3 seconden, zonder jetlag en kuitkramp

Volgende
Volgende

Is virtueel samenwerken bij jou ook zo lekker geregeld?